סימולטור הנהיגה השיקומי Develter Eko
Develter Eko ידוע גם כ־Rehab Evolution II הוא סימולטור נהיגה מתקדם שפותח במיוחד לצורכי שיקום, המאפשר הערכה מקיפה של יכולות הנהיגה וסיוע למטופלים בחזרה בטוחה לכביש לאחר פציעה או מחלה. המערכת משלבת טכנולוגיית סימולציה מתקדמת עם ריאליזם גבוה, וכוללת את כל הציוד והאביזרים הנדרשים לתרגול שיקומי של נהיגה – לרבות פתרונות ייעודיים לאנשים עם מוגבלות בניידות, כגון כיסא נהג מסתובב להנגשת כניסה ויציאה קלה ואף התאמה לעבודה עם כיסא גלגלים. סימולטור זה מספק סביבה מבוקרת ובטוחה שבה המטופל יכול להתאמן בנהיגה ללא סיכון לעצמו או לסביבה, תוך שיפור הדרגתי של המיומנויות המוטוריות והקוגניטיביות הנדרשות לנהיגה. המערכת זכתה להכרה בינלאומית ובשנת 2022 אף הוענק לה פרס חדשנות בתחום בטיחות הדרכים על תרומתה הייחודית לשיקום נהיגה. פיתוח הסימולטור נעשה בשיתוף פעולה הדוק עם מרפאים בעיסוק ומומחי בטיחות בדרכים, במטרה להבטיח כלי אימון והערכה יעיל, בטוח ומותאם לצורכי המטופלים והמוסדות השיקומיים.
תרחישי נהיגה מגוונים וריאליסטיים
הסימולטור מציע מגוון רחב של תרחישי נהיגה מציאותיים בהתאמה אישית. המערכת כוללת ארגז כלים מקיף המדמה את כל סוגי הדרכים ותנאי הסביבה, ומאפשרת למטפל לבחור או לבנות סיטואציות לפי מטרות הטיפול. ניתן לתרגל נהיגה בעיר צפופה, בכבישים בינעירוניים ובכבישים מהירים, לצד התמודדות עם תנאי מזג אוויר משתנים כגון גשם, ערפל, שלג ונהיגת לילה – כל זאת בסביבה וירטואלית בטוחה. מנוע סימולציה מבוסס בינה מלאכותית דואג להתנהגות מציאותית של תנועת כלי הרכב והולכי הרגל, ויכול לייצר מצבי חירום וסכנה באופן דינמי (למשל הופעת מכשול פתאומי או נהג חריג) כדי לאמן את הנהג בהתמודדות נכונה עם מצבי קיצון. מגוון התרחישים הרחב מבטיח שהמטופל יתרגל מצבים קריטיים ומורכבים אותם יפגוש בכביש האמיתי – החל מנהיגה רגילה ושמירה על חוקי התנועה, דרך התמודדות עם עומסי תנועה ותמרורים, ועד מניעת תאונות באמצעות זיהוי סכנות בזמן. כל זאת מקנה למטופלים ניסיון נהיגה רב־גווני במסגרת השיקום, תוך שליטה מלאה של המטפל בעצימות ובסוג האתגרים המוצבים בפני המטופל.
התאמה אישית וציוד שיקומי ייעודי
אחד המאפיינים הבולטים של Develter Eko הוא גמישות גבוהה להתאמה אישית לצרכים הפיזיים של כל מטופל. הסימולטור מצויד במגוון אביזרי נהיגה שיקומיים המאפשרים התאמה למגבלות תנועה שונות, כדי שגם מטופלים עם מוגבלויות יוכלו להתנסות בנהיגה באופן נוח ובטוח. בין אפשרויות ההתאמה הבולטות במערכת:
כיסא נהג מסתובב ומתכוונן - כיסא ארגונומי עם בסיס סיבובי המאפשר למטופל התיישבות וקימה נוחה יותר בעמדת הנהג, כולל אופציה לפירוק מהיר של מושב הנהג והתקנת כיסא גלגלים במקום המושב הרגיל תוך פחות משתי דקות. פתרון זה משפר מאוד את נגישות הסימולטור עבור משתמשי כיסאות גלגלים.
טבעת האצה בהגה מערכת (PIMAS) – מערכת מאושרת המחוברת להגה המאפשרת שליטה ידנית בדוושת ההאצה באמצעות טבעת ייעודית סביב ההגה. אביזר זה מסייע במיוחד לנהגים עם מגבלת תנועה ברגליים, המתרגלים האצת הרכב באמצעות הידיים במקום הרגליים.
ידית משיכה/דחיפה ליד - מנגנון ידני הפיך המאפשר שליטה על דוושת הבלם והגז באמצעות ידית אחת (משיכה להאצה, דחיפה לבלימה, למשל). ידית זו קלה לתפעול ומיועדת לנהגים הזקוקים להפעיל בלימה ותאוצה בידיים במקום ברגליים.
כדור היגוי רב-תכליתי - ידית כדורית המתחברת להגה ומקלה על נהיגה ביד אחת. בכדור משולבים כפתורים רב-תפקודיים (לדוגמה: הפעלת איתות, צופר, אורות) כך שהנהג עם היד המוגבלת יכול לתפעל בקלות את פונקציות הרכב השונות.
אביזרי התאמה נוספים - המערכת תומכת במגוון רחב של אביזרי נהיגה מיוחדים נוספים בהתאם לצורך. למשל, קיימים תפסני הגה ייחודיים דו- hoặc תלת-שיניים (fork) לנהגים המתקשים באחיזה, וכן מערכות ידניות נוספות להאצה/בלימה ו"כדורי הגה" בגדלים וצורות שונות – כל זאת כדי לאפשר התאמה מירבית למגבלת המטופל ולתרגול אופטימלי.
כל רכיבי ההיגוי והשליטה בסימולטור הם באיכות גבוהה ובתקני רכב אמיתיים - ההגה, הדוושות וידיות העזר מיוצרים מרכיבי רכב מקצועיים עם חיישנים מדויקים, על מנת לספק תחושת נהיגה מציאותית ולמדוד בצורה אמינה את פעולות הנהג. הגמישות הרבה בהתאמת עמדת הנהיגה פירושה שגם מטופלים עם פגיעות או מוגבלויות מורכבות יכולים להשתתף באימון הנהיגה השיקומי. המטפל יכול להרכיב ולשנות את אביזרי העזר בקלות בהתאם לצרכים המשתנים של המטופל, ובכך ליצור תוכנית שיקום אישית המותאמת לכל מטופל ומטופל.
ממשק משתמש ויכולת ניטור ביצועים
ממשק התוכנה של סימולטור Develter Eko תוכנן עבור נוחות ויעילות לצוות המטפל. המערכת מספקת תצוגה ברורה ואינטואיטיבית המאפשרת למטפל לבחור תרחישי נהיגה, להתאים את רמת הקושי, ולשלוט בכל פרמטרי הסימולציה – והכול באופן קל ללמידה ולתפעול. ניתן לשנות הגדרות כמו תנאי דרך, תנועה ומזג אוויר בלחיצת כפתור, וכן להפעיל או לכבות מודולים מתקדמים כגון מעקב עיניים או מסיחי דעת (כגון שיחה טלפונית מדומה או רעשי רקע) על פי צרכי הטיפול.
במהלך הסימולציה המטפל יכול לעקוב בזמן אמת אחר ביצועי הנהיגה של המטופל דרך ממשק הניטור: המערכת מציגה מידע חיוני כגון מהירות הנסיעה, סטיות מהנתיב, שימוש בדוושות ובקרה על ההגה. בנוסף, מודול ייעודי מאפשר ניטור מתקדם של תנועות ראש ועיניים של המטופל (כאשר מערכת מעקב עיניים מותקנת), ובכך המערכת יודעת לזהות לאן בדיוק המטופל מסתכל בזמן הנהיגה – נתון חשוב להערכת מודעות לסביבה, בדיקת שימוש במראות וגלאי שטחים מתים, וזיהוי בעיות כמו הזנחת צד ראייה. המערכת יכולה אף למדוד ערנות: בחיבור מצלמה וחיישנים ייעודיים, הסימולטור עוקב אחר קצב מצמוץ העיניים ודפוסי מבט כדי לזהות סימני עייפות או ירידה בערנות (היפו-ערנות) במהלך הנהיגה.
כל הנתונים הללו נאספים באופן אוטומטי ברקע, מבלי להפריע למהלך האימון, ומאפשרים לצוות המטפל לקבל תמונה אובייקטיבית ומדויקת על תפקוד הנהיגה של המטופל בזמן אמת.
ניתוח תוצאות והערכה אובייקטיבית
בסיום כל סשן נהיגה, מספקת המערכת כלים לניתוח מעמיק של ביצועי המטופל.
הסימולטור מתעד את מסלול הנסיעה, הפעולות ונתוני הביצוע של הנהג, ושומר את המידע במערכת לצורך בחינה והשוואה עתידית. באמצעות תוכנת הניתוח, המטפל יכול לעבור על דוח תוצאות מפורט הכולל בין היתר סטטיסטיקות וציונים על הנהיגה של המטופל בכל תרחיש ותרגיל: למשל, זמן התגובה לאירועים פתאומיים, מרחק עצירה, אחוז הזמן שהמטופל שמר על מהירות תקינה, מספר הפעמים שסטה מהנתיב או שלא ציית לתמרור. נתונים אלה ניתנים גם להדפסה או לייצוא, כך שניתן לצרפם לתיק הרפואי של המטופל או לשתף עם גורמים מקצועיים אחרים. בנוסף לנתונים הכמותיים, הדוחות יכולים לכלול הערות איכותיות ותצפיות שהמטפל מזין במהלך הנסיעה – למשל ציון לקשיי קשב שנצפו או תגובות חריגות. המערכת אף מאפשרת להשוות את הביצועים בין מספר מפגשי אימון לאורך זמן, כך שצוות השיקום יכול לראות מגמות שיפור או לזהות תחומים הדורשים חיזוק נוסף. יכולות הניתוח והדיווח הללו, שפותחו בשיתוף מומחי שיקום ובטיחות, הופכות את Develter Eko לכלי הערכה אובייקטיבי בעל תוקף מקצועי: המטפל מקבל מדדים מדויקים במקום להסתמך רק על תחושות סובייקטיביות. בסופו של דבר, שלב הניתוח והמשוב הוא קריטי לשיפור מתמיד – הוא מאפשר לתכנן בהתאמה טובה יותר את המשך תוכנית השיקום, לבחון מוכנות של המטופל לשוב לנהיגה עצמאית, ולספק למטופל עצמו משוב קונקרטי על הצלחותיו והיבטים לשיפור.
יתרונות לשיקום מוטורי וקוגניטיבי
הסימולטור השיקומי של Develter מציע שילוב ייחודי של אימון מוטורי וקוגניטיבי במסגרת פעילות הנהיגה – ובכך תומך בתהליך שיקום כולל ושלם. להלן כמה מהיתרונות המרכזיים שבשימוש במערכת לשיקום נהיגה:
שיקום מיומנויות מוטוריות: הנהיגה בסימולטור מחייבת הפעלה מתואמת של השרירים והגפיים (ידיים, רגליים או אביזרי עזר), ובכך משפרת כוח, טווח תנועה, קואורדינציה ועדינות מוטורית. המטופל מתרגל שליטה בהגה, בדוושות או בידיות מיוחדות, ומפתח מחדש את המיומנויות המוטוריות שנפגעו – בין אם מדובר בשיפור תגובת הרגל ללחיצה על בלם ובין אם בתרגול תנועת יד רציפה לסיבוב ההגה. התקדמות מדורגת מאפשרת להגביר בהדרגה את המורכבות והמהירות, בהתאם לכושר המוטורי המשתפר של המטופל.
שיקום ותירגול קוגניטיבי: נהיגה היא משימה קוגניטיבית מורכבת המצריכה קשב, ריכוז, זיכרון ועיבוד מידע מהיר. באמצעות הסימולטור, המטופל מתאמן בשיפור יכולות אלה באופן מעשי: הוא לומד לסרוק את הדרך ביעילות, לזהות סכנות ותמרורים, לקבל החלטות נכונות תחת לחץ ולחלק את הקשב בין מספר גורמים (דרך, מראות, לוח מחוונים, נוסעים וכו'). ניתן לשלב מצבי הסחת דעת מבוקרים (כגון רינגטון טלפון או שיחה עם נוסע וירטואלי) כדי לאמן את המוח להתמודד עם גירויים מתחרים – מיומנות חשובה לנהיגה בטוחה בעולם האמיתי. בכך הסימולטור תורם גם לשיפור הזיכרון התפעולי, מהירות התגובה והיכולת לעבור בין משימות, אשר כולם מרכיבים קוגניטיביים מרכזיים בנהיגה.
בטיחות מרבית בתהליך הלמידה: הסימולטור מאפשר למטופלים לתרגל נהיגה בסביבה נטולת סיכון - ללא חשש מתאונה ממשית.
הדבר חשוב במיוחד בשלבים הראשונים של השיקום, כשביטחונו העצמי של המטופל עשוי להיות ירוד ויכולותיו עדיין מוגבלות.
במרחב הווירטואלי המוגן, המטופל יכול לטעות, ללמוד מהטעויות ולנסות שוב, מבלי לסכן את עצמו, את המטפל או את משתמשי הדרך. הביטחון שנבנה בהדרגה במסגרת הסימולטור מסייע להפחתת חרדת הנהיגה ומכין את המטופל לקראת יציאה בטוחה לכביש במציאות.החזרת עצמאות וביטחון עצמי: עבור רבים מהמטופלים, לחזור לנהוג פירושו להחזיר חלק משמעותי מהעצמאות האישית.
סימולטור Develter Eko משמש כגשר בין תקופת השיקום לבין הנהיגה האמיתית: הוא מאפשר למטופל ולצוות המטפל לוודא שהנהיגה שוב בטוחה ומתאימה, לפני שחוזרים לכביש. מחקרים וניסיון קליני הראו כי באמצעות אימון בסימולטור זה, מטופלים רבים הצליחו לשקם את כישורי הנהיגה שלהם עד כדי חזרה לנהיגה עצמאית מלאה, ובכך להשיב לעצמם את עצמאותם ואת הביטחון ביכולותיהם. כלי זה מסייע במעבר הדרגתי מנהיגה מודרכת לשובו של המטופל לנהיגה באופן עצמאי, מה שתורם משמעותית לאיכות חייו.הערכה מקצועית של מוכנות לנהיגה: הסימולטור אינו רק כלי אימון, אלא גם כלי הערכה אבחוני עבור אנשי הטיפול. באמצעות הנתונים האובייקטיביים שהמערכת אוספת והמבחנים הייעודיים המשולבים בה, יכולים מרפאים בעיסוק ורופאי שיקום לקבל תמונה מבוססת-נתונים של יכולות הנהיגה של המטופל. הדבר מסייע להם להחליט באופן מושכל מתי המטופל מוכן לחזור לנהיגה, אילו תחומים עדיין דורשים עבודה, ואף האם נדרשות התאמות בכלי הרכב האמיתי של המטופל (כגון התקנת אביזרי נהיגה לנכים ברכבו האישי). הערכה זו מגבה את החלטות הצוות המטפל ומקנה ביטחון גם למטופל וגם למשפחתו שהחזרה לכביש נעשית בעיתוי הנכון ובאופן בטוח.
בסיכום, סימולטור הנהיגה השיקומי Develter Eko מהווה פתרון שלם ומקיף עבור מרכזי שיקום ומכוני טיפול המעוניינים לקדם את מטופליהם לחזרה בטוחה, מדורגת ומוצלחת לכביש. המערכת משלבת טכנולוגיה מתקדמת, התאמה אישית מלאה וגישת טיפול מבוססת-נתונים לטובת שיקום כישורי הנהיגה, והיא תוצר של מומחיות רב-שנתית בתחום בטיחות בדרכים ושיקום נהגים. עם למעלה ממאה התקנות מוצלחות ברחבי אירופה וכמות הולכת וגדלה של עדויות להצלחתה בשטח ,Develter Eko ניצבת בחזית החדשנות הטיפולית ועוזרת למטופלים ברחבי העולם לחזור אל ההגה, אל העצמאות ואל החיים האקטיביים בביטחון מלא.